SEO tips 2017: Hvad er søgemaskineoptimering?

Opdateret: D. 09. March 2017

Søgemaskineoptimering - hvorfor er det vigtigt, hvad kan jeg gøre og hvad kan en udvikler gøre?
Søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering er et af de helt store "buzz-words" lige nu inden for markedsføring og webudvikling. Derfor er det vigtigt at du har en grundforståelse af, hvad SEO egentligt er og hvordan du kommer i gang med at optimere din hjemmeside.
Jeg kommer ind på hvorfor SEO er vigtigt for virksomhederne, hvad man selv kan gøre og hvad en webudvikler kan gøre.

Hvad er søgemaskineoptimering? 

Før jeg overhovedet går i gang med forklare diverse teknikker og teoritiske termer, så lad os lige få slået fast, hvad SEO egentligt overhovedet er for en størrelse.

SEO er en forkortelse af det engelske Search Engine Optimization (red. Søgemaskineoptimering), som er et term der beskriver hvad man kan gøre for at rangere højere i søgemaskiner som Google og Bing. 
Nogle af disse ting der lægges vægt på i søgemaskinerne, vil jeg forklare i denne artikel.      

 

SEO: hvorfor er det vigtigt for virksomhederne?

Dette kan egentligt forklares ret kort og præcist; fordi jo højere du ligger på søgemaskinernes søgeresultater, jo flere klik får du på din hjemmeside, altså jo flere mennesker ser din virksomhed. 

Lad os tage et eksempel:
Du er butiksejer af en fysisk butik, den ligger lidt væk fra gågaden, derfor kommer der ikke så mange mennesker forbi din butik og derfor er der ikke så mange mennesker der går ind i din butik. Du tænker "havde min butik bare ligget midt på gågaden, så ville mange flere mennesker komme forbi og se mine fantastiske varer".
Denne lille historie kan sammenlignes med søgemaskineoptimering, for hvis din hjemmeside ligger på side 1 på et søgeord, vil din side blive eksponeret til langt flere, end hvis din hjemmeside lå på side 2 eller derover. Faktisk viser flere undersøgelser at det kun er omkring 10% de søgningerne der fortages, hvor folk går videre til side 2, før de fortager en ny søgning. 

Men hva dælen? Betyder det ingen ting hvor man ligger på side 1?
- Jo ved du hvad, det gør det faktisk. Det viser sig faktisk at cirka 33% klikker på det første søgeresultat, så det betyder alt at komme til at ligge på 1. pladsen på en Google søgning. 

Derfor er det vigtigt for virksomheder at ligge på side 1 og gerne som den aller første, da de får de fleste kliks og dermed får eksponeret virksomheden og muligvis deres produkter til flere mennesker.

Det skal dog lige siges, at det ikke er alle søgeord man ligger på 1. pladsen på - det ville jo være sindssyg. Det er et ord eller en sætning, som man ranker på, og det sker ikke bare lige, det kræver at man har gennemtænkt, hvilke/hvilket søgeord/keywords man vil ranke på.  

 

Hvad kan jeg gøre for at søgemaskineoptimere min side? 

Det første du kan gøre og nok også det letteste at gøre, er at se på titlen og beskrivelsen af din hjemmeside. Titlen og beskrivelsen er det Google viser frem i søgeresultaterne samt er de en af de mange faktorer, som Google bruger til at bestemme din placering. De fleste CMS systemer har som regel et sted, hvor du kan skrive titlen og beskrivelsen til din side.
Det er vigtigt at gøre titlen og beskrivelsen så beskrivende som overhovedet muligt, så folk får en hurtig forståelse af, hvad der er på din hjemmeside. 

 

5 tips til en god titel og beskrivelse

  1. Brug tal og årstal i titlen, det fanger folks øjne.
  2. Brug HTML symboler.
  3. Få skrevet dine keywords ind i beskrivelsen og titlen.
  4. Sørg for at din titel ikke er over 70 tegn (ca. 400px) og at beskrivelsen er under 156 tegn. Brug evt. et værktøj til at hjælpe dig lidt.

 

Teksten på din hjemmeside skal være af højeste kvalitet

Det kan godt være at titlen og beskrivelsen er yderst vigtig, men ligeså er teksten på din hjemmeside. Det er vigtigt at få skrevet dine keywords, som det første, i den største overskrift (h1). Derudover er det vigtigt at få skrevet synonymer for dine keywords forskellige steder på din side.

 

Hvad kan en webudvikler gøre for SEO? 

Der er forskellige ting en udvikler kan gøre, for at få ranket en hjemmeside bedre. En af de ting er at undgå at bruge divs og spans på hjemmeside, da disse tags ikke er semantiske, hvilket betyder at de ikke forklarer hvad indholdet i dem er. Derfor skal man som udvikler altid bruge semantiske tags, hvis det giver mening. F.eks. brug i navigationensbaren et <nav></nav> tag. Eller hvis man skriver indhold et sted på siden, så er <article></article> oplagt at bruge. Eller har man en sidebar, som denne blog f.eks. har, så brug <aside></aside>. Brug semantiske tags det er god stil. 

Derudover er det super vigtigt at have en responsiv side, som kan vises på alle enheder. Google har meget fokus på brugervenlighed og derfor er det altid vigtigt at have i mente, hvad der er brugervenligt; skjuler man noget for brugeren? Er hjemmesiden responsiv? Hvor hurtigt loader hjemmesiden/pagespeed? Alle disse ting er gode at huske på, når man udvikler og designer en hjemmeside. 

Apropos hjemmesidens pagespeed (red. den tid hjemmesiden bruger på at indlæse), så er det efterhånden en af de ting, som der bliver lagt rigtig meget vægt på, da det har stor betydning for, hvor god en oplevelse brugeren har på din hjemmeside. 

 

5 råd til at optimere din hjemmesides pagespeed

  1. Minify dine CSS-filer og JavaScript-filer.
  2. Async dine JavaScript filer, så de først loader efter, hjemmesiden er loadet. Load evt. navigationen normalt.
  3. Internal style det der er over skillelinjen, så det bliver vist som det første. 
  4. Undgå billedere med en kæmpe filstørrelse, brug evt. et komprimeringsprogram til at gøre filerne mindre.
  5. Brug Google Pagespeed Insights så får du en rapport og en vurdering af din hjemmeside. 

 

 

Jeg håber at dette indlæg gav dig en hurtig idé om søgemaskineoptimering og hvad du selv kan gøre, bare for at ranke en lille smule bedre. 

Lad andre vide at du kunne lide denne artikel

Denne artikel er udgivet af DevBlog.dk devblog logo sort - dansk blog til udvikling af web